Je moet wel de discipline hebben om elke dag een bijdrage te leveren èn
gezegend zijn met een goede pen. Maar wie hieraan voldoet, kan de verkoop
van zijn huis stimuleren met een weblog.

Rietje van Vliet, die onlangs een dure woning in de Ooijpolder verkocht, deed
dit onlangs. Met succes. “Ik had een prachtige boerderij, met rieten kap,
goed onderhouden, ruim en in een mooi gebied. Maar we waren bang dat we het
huis moeilijk konden verkopen. In andere dorpen in de regio stonden woningen
lang te koop.

Bovendien kon de prijs een probleem zijn: in Duitsland, vijf kilometer
verderop, gingen huizen voor een schijntje weg. Bovendien stond ons huis in
een afgelegen dorp waar maar weinig mensen wilden wonen. De makelaar
plaatste een zakelijke tekst op zijn website, maar we hadden al snel door
dat dat niet genoeg was. Op de eerste Open Dag kwam niemand opdagen.”

Toen ontstond bij haar het idee van een weblog, waar in de advertentie op de
website van de makelaar met een link naar werd verwezen. Ook onder alle
emailberichten die ze verstuurde kwam een linkje te staan.

Elke dag plaatste Van Vliet een nieuwe foto van het huis, met een tekstje over
kleine gebeurtenissen in en rond het huis. “Ik maakte bijvoorbeeld een foto
van de tuin en schreef dat we zo heerlijk met vrienden buiten hadden
ontbeten. En bij een plaatje van mijn kookeiland schreef ik hoe fijn het was
om zo’n grote keuken te hebben als je bezoek hebt. Elke bijdrage
ondersteunde het feel-good-idee: hoe fantastisch het was te leven op het
platteland, in zo’n ruim huis.”

Al snel kreeg Van Vliet een trouwe aanhang en niet lang daarna kwamen de
eerste bezoekers. Zo’n internetdagboek bijhouden was wel tijdrovend, geeft
Van Vliet toe. Maar het loonde de moeite: niet lang daarna konden de
sleutels overgedragen worden. “De kopers gaven later aan dat zij door mijn
weblog enthousiast waren geworden. Ze kenden het huis wel, maar hadden niet
gedacht dat het zo mooi was.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl